Kontaktujte nás: +421 951 634 050

Doprava zdarma pri objednávke nad 60€ 🚚

Hormonálna nerovnováha

Hormonálna nerovnováha dajte svoje hormóny do poriadku

Hormóny – ako napríklad estrogén, testosterón, adrenalín a inzulín zohrávajú rozhodujúcu úlohu v celkovom zdravotnom stave, takže hormonálna nerovnováha môže byť nebezpečná. Syntetické hormonálne substitučné terapie sú najbežnejšou liečbou týchto nerovnováh, ale často sa s nimi spájajú nežiaduce vedľajšie účinky.

Pacienti, ktorí sú závislí od užívania liekov na predpis, môžu byť nútení užívať ich do konca života, aby udržali príznaky pod kontrolou. Tým sa však príznaky pacienta iba maskujú, ale neriešia. To znamená, že u pacienta sa môžu naďalej vyvíjať abnormality v iných oblastiach tela, zatiaľ čo porucha postupuje. Okrem toho má aj potenciálne vedľajšie účinky, ako sú mozgová príhoda, osteoporóza, úzkosť, reprodukčné problémy, rakovina a ďalšie.

Obsah

Hormonálna nerovnováha u žien a mužov

Telo prechádza počas života nespočetnými zmenami. Hormóny zohrávajú dôležitú úlohu pri regulácii mnohých z týchto zmien, ale keď sa dostanú do nerovnováhy, môže to spôsobiť vážne problémy.

Hormonálna nerovnováha u žien

Najčastejšou odchýlkou v hormonálnej rovnováhe žien spôsobenou zvýšenou hladinou estrogénov je estrogénová dominancia. Často vedie k vzniku problémov, ako sú PMS (predmenštruačný syndróm), endometrióza, cysty na vaječníkoch, myómy, rakovina prsníka a neplodnosť. 

Naopak, nedostatok estrogénov sa môže vyskytnúť u žien s výraznou podváhou alebo pri nadmernom cvičení, čo sa zvyčajne prejavuje vynechaním menštruácie a ovulácie. U žien je tiež vyššia pravdepodobnosť zníženej funkcie štítnej žľazy alebo hypotyreózy, ktorá môže narušiť plodnosť.

Samozrejme nie iba ženy majú problémy s hormonálnou nerovnováhou. Neobchádza  ani mužov.

Hormonálna nerovnováha u mužov

Muži s hormonálnou nerovnováhou môžu mať zníženú tvorbu spermií, znížené libido, nedostatok energie, depresiu alebo iné príznaky. Príliš veľa estrogénu môže mať negatívny vplyv na mužskú plodnosť. Príliš vysoké hladiny prolaktínu majú tiež za následok problémy s plodnosťou.

Aké sú príznaky hormonálnej nerovnováhy?

Príznaky závisia od toho, ktoré žľazy a hormóny sú ovplyvnené hormonálnou nerovnováhou.

Najčastejšie však môžete sledovať:

  • náhly prírastok alebo úbytok hmotnosti,
  • nadmerné potenie bez príčiny,
  • ťažkosti so zaspávaním i so spánkom ako takým,
  • citlivosť na chlad a teplo (pocit nadmerného chladu alebo tepla),
  • veľmi suchá pokožka, zlá kvalita vlasov, zmeny krvného tlaku, zmeny srdcovej frekvencie, krehké alebo slabé kosti, zmeny koncentrácie cukru v krvi, podráždenosť a úzkosť, únava, zvýšený smäd, bolesti hlavy, tráviace problémy, zmeny chuti do jedla, neplodnosť,
  • vydutie v krku, citlivosť prsníkov a ešte ďalšie.

Je možné prirodzene vyvážiť hormóny?  Dobrou správou je, že v mnohých prípadoch áno.

Ako prirodzene vyvážiť hormóny v 6 krokoch

Výživná strava je nevyhnutná na udržanie zdravého tela a mysle

Existuje celý rad potravín, ktoré môžu pomôcť vyrovnať hormóny, vrátane tých, ktoré obsahujú zdravé tuky. Tieto tuky poskytujú telu stavebné látky potrebné na produkciu hormónov, pomáhajú udržiavať nízku hladinu zápalu a podporujú chudnutie.

Existujú zdroje zdravých protizápalových tukov ako je napríklad  kokosový olej, avokádo či divoko ulovený losos.

Kokosový olej má množstvo výhod, napríklad prirodzene znižuje zápaly, bojuje proti baktériám a pomáha pri chudnutí.  

Avokádo zlepšuje zdravie srdca a znižuje zbytočné zápaly, pričom uspokojuje chuť do jedla a dodáva telu potrebnú vlákninu a živiny. 

Losos je vynikajúcim zdrojom omega-3 mastných kyselín, o ktorých je známe, že pomáhajú pri kognitívnych funkciách a znižujú zápaly. Omega-3 zohrávajú dôležitú úlohu pri udržiavaní zdravých mozgových buniek a komunikácie medzi týmito bunkami.

 

Aké jedlo spôsobuje hormonálnu nerovnováhu? 

Najlepšie je obmedziť alebo sa vyhnúť pridaným cukrom, spracovaným sacharidom a rafinovaným rastlinným/semenným olejom.

Zapamätajte si: vyhýbajte sa olejom s vysokým obsahom omega-6 tukov (slnečnicový olej,  kukuričný, bavlníkový, repkový, sójový a arašidový) a namiesto toho sa nasýtite bohatými zdrojmi prírodných omega-3 (divoké ryby, ľanové semienko chia semienka, vlašské orechy a živočíšne produkty kŕmené trávou).

Existuje typ omega-6 tuku, ktorý potrebujete  prijímať vo svojej strave, nazývaný kyselina gama-linolová (GLA). GLA sa môže užívať vo forme doplnkov pomocou pupalkového oleja alebo oleja z boráku lekárskeho a nachádza sa aj v konopných semenách

Hormonálna nerovnováha
Zdravé tuky ako alternatíva sacharidov

Vyrovnanie rovnováhy hormónov

Strava je vždy dôležitá pre zdravie, ale niekedy môže nedostatok niektorých živín spôsobiť hormonálnu nerovnováhu. Toto sú najlepšie doplnky stravy na dosiahnutie hormonálnej rovnováhy.

Pupalkový olej obsahuje vysoký podiel polynenasýtených omega 6 mastných kyselín, z ktorých 72 % tvorí kyselina linolová a 9 % kyselina gama linolénová. Je tiež bohatý na vitamíny skupiny B, ako aj na vápnik a horčík.  Aj keď je pre ľudské zdravie všeobecne užitočný, najviac z neho profitujú ženy. Nielenže zlepšuje zdravie pokožky, ale môže sa použiť aj na riešenie problémov, ako je PMS, plodnosť a menopauza.

Vitamín D – je určite jedným z dôležitých vitamínov, pretože v tele pôsobí takmer ako hormón a má dôležité dôsledky na udržanie nízkej hladiny zápalu.

Ľudia žijúci v tmavých oblastiach často trpia sezónnou depresiou a inými zdravotnými problémami, pokiaľ si nedopĺňajú vitamín D. Najlepší spôsob, ako optimalizovať hladinu vitamínu D, je vystavovať sa slnečnému žiareniu, pretože keď je vaša pokožka vystavená aj malému množstvu slnečného svetla, vytvára si vitamín D sama. Zvyčajne je potrebné doplniť približne 2 000 až 5 000 UI (medzinárodných jednotiek) vitamínu D3, ak žijete niekde bez veľkého množstva slnečného svetla alebo počas zimných mesiacov.

Vývar z kostí   je nenáročný na tráviaci systém a poskytuje množstvo živín, ktoré telo ľahko absorbuje. Keďže obsahuje zdraviu prospešné látky, ako sú kolagén, prolín, glycín a glutamín, konzumácia vývaru z kostí alebo proteínového prášku z vývaru z kostí je vynikajúcim spôsobom, ako zlepšiť svoje celkové zdravie.

Probiotiká   sú dobré baktérie, ktoré pomáhajú pri produkcii kľúčových hormónov, ako je inzulín a grelín. Pomáhajú tiež pri obnove črevnej sliznice, ktorá pomáha udržiavať hormonálnu rovnováhu. Keď sa čiastočky potravy dostanú do krvného obehu cez nezdravé črevá, spôsobujú zápal v celom tele – najmä s vplyvom na žľazy, ako je štítna žľaza.  Ak chcete konzumovať viac probiotík, môžete do svojho jedálnička pridať fermentované potraviny (ako sú jogurty, kefír, kyslá kapusta atď.).

Adaptogénne byliny – známe aj ako “zázračné rastliny” – majú celý rad výhod, ktoré zahŕňajú podporu hormonálnej rovnováhy, posilnenie imunitnej funkcie a boj proti stresu. Tieto byliny sa často používajú vo východnej medicíne a ajurvéde. Medzi známe adaptogény patria ashwagandha, vitálne huby, rodiola a bazalka posvätná.

Vitálne huby –  sa v tradičnej čínskej medicíne (TČM) medicínsky používajú už viac ako 4000 rokov a sú plné prospešných látok. Tieto huby, podporujú schopnosť organizmu prispôsobiť sa stresu a modulujú imunitný systém. Sú tiež bohaté na polysacharidy a polysacharidové peptidy, beta-glukány, glykoproteíny a triterpény, ktoré podporujú zdravie čriev, metabolické zdravie, podporujú zdravie celého organizmu.  

Ashwagandha môže byť použitá na podporu spomalenej alebo hyperaktívnej štítnej žľazy a môže tiež pomôcť prekonať únavu nadobličiek, ktoré sa môžu preťažiť , keď zažijete príliš veľa emocionálneho, fyzického alebo duševného stresu, čo vedie k narušeniu hormónov, ako je adrenalín, kortizol a progesterón.

Bazalka posvätná, pomáha regulovať hladinu kortizolu, čím pôsobí ako prírodný liek na úzkosť a emocionálny stres. 

Bylinné hormonálne doplnky – niektoré doplnky výživy určené na podporu ženských hormónov kombinujú vitálne huby s adaptogénmi a inými rastlinnými látkami, ktoré pomáhajú podporovať celkovú hormonálnu rovnováhu. 

Doplnky na hormonálnu rovnováhu
Doplnky na hormonálnu rovnováhu

Riešte emocionálnu nerovnováhu

Podľa Tradičnej čínskej medicíny (TČM) majú vnútorné emócie priamy vplyv na zdravie človeka a riešenie emočnej nerovnováhy, vonkajších faktorov a výberu životného štýlu môže pomôcť predchádzať zdravotným stavom spojeným s hormonálnou nerovnováhou.

Emócie strachu vedú k problémom v reprodukčných orgánoch, obličkách a nadobličkách, čo spôsobuje nerovnováhu hladiny kortizolu. To môže spôsobiť vážne stavy, ako je napríklad neplodnosť.

Emócie frustrácie, netrpezlivosti a neodpustenia majú za následok ochorenie pečene, ktoré potom vyvracia rovnováhu estrogénu.

Úzkosť mení hladinu inzulínu , čo nepriamo ovplyvňuje viaceré hormóny v ďalšom priebehu.

Zníženie stresu, venovanie času osobnej reflexii a investovanie do seba sú hlavnými kľúčmi k dosiahnutiu prirodzenej hormonálnej rovnováhy. Mimoriadne prospešné môže byť zaradenie techník, ako je meditácia alebo hlboké dýchanie, do každodennej rutiny. Okrem toho trávenie času na čerstvom vzduchu, pravidelné cvičenie a tradičné terapie ako akupunktúra alebo masáž pomáhajú zlepšiť hormonálnu rovnováhu tým, že bojujú proti stresu a podporujú lepší krvný obeh .

Emocionálna nerovnováha
Emocionálna nerovnováha

Esenciálne oleje

Ak chcete prirodzene vyrovnať svoje hormóny, je dôležité, aby ste vo svojom tele eliminovali toxíny tým, že sa vyhýbate bežným výrobkom starostlivosti o telo, ktoré sú vyrobené s potenciálne škodlivými chemikáliami,  parabénov, propylénglykolu a laurylsulfátu sodného. Lepšou alternatívou je použitie prírodných produktov vyrobených z prísad, ako sú esenciálne oleje , kokosový olej, bambucké maslo a ricínový olej.

Esenciálne oleje
Esenciálne oleje

Vedľajšie účinky liekov

Vedeli ste, že vaše lieky môžu mať vedľajšie účinky? Niektoré lieky môžu narušiť vašu hormonálnu rovnováhu, čo môže mať za následok problémy, ako je únava, zmeny nálad, problémy so spánkom, nízka sexuálna túžba a depresia.

Medzi lieky, ktoré môžu narušiť vaše hormóny, patria kortikosteroidy, stimulanciá, statíny, agonisty dopamínu, rexinoidsa a glukokortikoidy. Uvedomte si, čo užívate , poraďte sa so svojím lekárom o možných rizikách a preskúmajte prírodné riešenia, kedykoľvek je to možné.

Antikoncepcia je ďalší “liek”, ktorý mení hladiny hormónov. Je to typ hormonálnej terapie, ktorá zvyšuje hladiny estrogénu na úroveň, ktorá môže spôsobiť mnohé komplikácie.

 

Negatívne vplyvy antikoncepcie
Negatívne vplyvy antikoncepcie

Doprajte si viac spánku

Ak nemáte dostatok spánku, ohrozujete svoje zdravie. Štúdie preukázali, že nedostatok spánku alebo narušenie prirodzeného cirkadiáneho rytmu môže prispieť k hormonálnej nerovnováhe.

Ako to? Pretože vaše hormóny pracujú podľa plánu!

Napríklad Kortizol, primárny „stresový hormón“, je regulovaný o polnoci. Preto ľudia, ktorí chodia spať neskoro, si nikdy skutočne neoddýchnu od svojej sympatickej stresovej reakcie na útek/boj.

K vysokej hladine kortizolu prispievajú najmä tri faktory: nedostatok spánku, dlhodobé užívanie kortikosteroidov a chronický stres.

Spánok je dôležitý na vyrovnávanie stresových hormónov, získavanie energie a umožňuje telu správne sa zotaviť. Nadmerný stres a nedostatočný spánok môžu viesť k vyššej rannej hladine kortizolu, zníženej imunite, problémom s pracovným výkonom, úzkosti, priberaniu na váhe a depresii.

Ak chcete maximalizovať funkciu hormónov, snažte sa chodiť spať do 22.00h, dodržiavať čo najviac pravidelný cyklus budenia podľa rozvrhu spánku

Zdravý spánok
Zdravý spánok

Záver

Hormonálna nerovnováha postihuje milióny ľudí na celom svete vo forme bežných porúch, ako je cukrovka, poruchy štítnej žľazy, menštruačné nepravidelnosti, neplodnosť, nízky testosterón a dominancia estrogénu.

Symptómy zahŕňajú pocit úzkosti, únavy, podráždenosti, priberanie alebo chudnutie, nedostatočný spánok a všímanie si zmien vo vašom sexe, zameraní a chuti do jedla

Príčiny hormonálnej nerovnováhy zahŕňajú zlé zdravie čriev, zápaly, veľké množstvo stresu, genetickú náchylnosť a toxicitu. Nevyhýba sa ženám ani mužom.

 

Ako prirodzene vyvážiť hormóny?

Zamerajte sa na protizápalovú stravu a do svojho jedálnička zaraďte omega-3. Vyskúšajte  užívanie adaptogénnych bylinných doplnkov, vitálnych húb, probiotík a ďalších doplnkov, ako je napríklad vitamín D. Okrem týchto zmien v stravovaní si doprajte dostatok pokojného spánku, pravidelne cvičte a udržujte hladinu stresu pod kontrolou.

Naposledy aktualizované 18.11 2022 od Nico

Ak si v článku všimnete chyby alebo preklepy, napíšte nám prosím na info@royalchaga.sk. Ďakujeme!

Zdroje:

[1] Evaluation of extended and continuous use oral contraceptives – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2621397/

[2] 10 Natural Ways to Balance Your Hormones – https://www.healthline.com/nutrition/balance-hormones

Metóda wima hofa
Zdravie

Metóda Wima Hofa

Asi pred niekoľkými rokmi som prvýkrát počul meno Wim Hof. V tom čase v Slovenskej republike ľudia nepoznali jeho metódu ani jeho, ako človeka. Napriek

Prejsť na článok »
Pridaj komentár